داروی  جدید برای مقابله با دیابت نوع 1

یک کارآزمایی بالینی بروی واکسن جدید سبب کشف روشی برای مقابله با دیابت نوع 1 گردید.

 محققین دانشگاه استنفورد که واکسن DNA  معکوس را تولید کرده اند برای اولین بار نشان دادند که واکسن DNAمیتواند هدف درمانی برای دیابت نوع 1 درانسان  باشد.

واکسن DNA reverseسبب کاهش سلولهای ایمنی مرتبط با دیابت نوع 1 می شود.

در کسانیکه این واکسن را دریافت کرده اند میزان تولید انسولین ثابت مانده است این موضوع  نشان می دهد که در این بیماران احتمالاً تعداد کمتری از سلولهای بتا نسبت به بیمارانی که این واکسن را دریافت نکرده اند از بین می رود. از این مهم تر اینکه تعداد سلولهای سیستم ایمنی در خون که پروتئین های سلولهای بتا را تخریب می کنند در بیمارانی که این واکسن را زده اند، بسیار کم شده است .

نتایج این کارآزمایی در مجله ی Science Translational Medicineمنتشر گردید.

 دکتر Steinmanمیگوید: این نتایج ما را بسیار شگفت زده کرد و رویای ایمونولوژیست ها  را برای هدف قرار دادن زیر مجموعه ی خاصی از سلولهای ایمنی که دچار نقص عملکردی هستند بدون  تخریب کل سیستم ایمنی قابل دسترس کرده است.

 این واکسن یک مفهوم جدید است، در حقیقت این واکسن جلوی یک پاسخ ایمنی خاص را می گیرد در حالیکه واکسن هایی که درحال حاضر برای پیشگیری در بیماریهایی مانند آنفلوآنزا یا فلج اطفال استفاده می شود یک پاسخ ایمنی خاص را بوجود می آورد. هنوز هیچ  واکسن DNAیی برای استفاده در انسان مجوز استفاده نگرفته است.

محققین هشدار دادند که نتایج این  تحقیق  باید با مطالعات بزرگتر و طولانی تر تکرار شود و سالها طول خواهد کشید تا این تکنولوژی درانسان قابل استفاده شود .

منبع: www.webpronews.com